Alla inlägg den 13 juni 2010

Av Dilemma - 13 juni 2010 21:28

Ända sedan jag läste boken "Den hemlige kocken" har jag blivit mycket mer uppmärksam på innehållsförteckningar. Idag skulle jag köpa Blå bands champinjonsås, pulverpåsar. När jag tittade på förpackningen tyckte jag att det var något annorlunda med bilden. Såsen på bilden var helt slät, men jag hade för mig att det skulle vara små champinjonbitar i såsen också.


När jag kom hem upptäckte jag att jag redan hade en förpackning av samma sås i skefferiet. Och mycket riktigt, på den bilden (som i övrigt var i stort sett identisk) fanns det bitar av champinjoner i såsen. Dags att jämföra ingredienserna! I den gamla såsen var det 12 % champinjoner, och den nya endast 6,1 %. Och i den nya kommer även ingrediensen champinjonarom lite tidigare i förteckningen, vilket innebär att det är mer av det.


Den här förändringen är ju inget som Blå Band har skyltat med. "Nu med ännu färre champinjoner!"


En tumregel kan ju vara att varje gång en vara byter utseende på förpackningen kolla igenom innehållsförteckningen. Som WeightWatchers "Het nudelsoppa". Det nya utseendet på burken har även medfört förändringar i innehållsförteckningen och en extra poäng per portion för den som räknar sådana.

Av Dilemma - 13 juni 2010 17:42

 

Det är helt sjukt hur mycket smuts och avgaser det samlas på balkonggolvet över vintern. Nu har jag skurat hela golvet för att det ska vara snyggt om det kommer någon sommarvärme framöver. Här på bilden är jag halvvägs. Visst ser man skillnaden?

Av Dilemma - 13 juni 2010 16:30

Det var fint väder och solen sken, så jag, W och Wilma drog iväg till Baristas uteservering. Där hann vi inte sitta särskilt länge innan vi hörde mullrande åska och såg att himlen långsamt gled över i mörkblått. Sen var det som att sätt på en kran och det började störtregna. Som tur var så hade vi satt oss i en av sofforna under ett stort parasoll och regnovädret drabbade inte oss nämnvärt. Det var till och med lite mysigt, men inte vad vi hade föreställt oss när vi gick hemifrån.


Vi väntade ut regnet, som slutade lika tvärt som det började (som det alltid gör när det regnar så där kraftigt), innan vi begav oss hemåt. Och nu när vi precis har kommit hem så kom solen tillbaka och det ser riktigt fint ut ute. Så att man får lust att gå och sätta sig på en uteservering...

Av Dilemma - 13 juni 2010 00:07

Ikväll gick jag och W till Kött, kök, bar med mina föräldrar och min brorsa. Riktigt god mat. Vi firade att jag har fått nytt jobb, att jag vågade säga upp mig och att jag fyller år på tisdag. Nu är vi hemma hos oss och dricker lite drinkar. Brorsan ska vidare ut snart och jag föreslog att jag skulle följa med. Eftersom han ska träffa ett tjejgäng så påstod jag att han behövde ett förkläde. "Vad är det?" undrade brorsan, "är det ungefär som wingman?" Hehe, nej, precis tvärtom...

Presentation

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards